Site Overlay

AKTUALNOŚCI

EMOCJE

MIŁOŚĆ, RADOŚĆ, SMUTEK, LĘK, STRACH, ZŁOŚĆ. GNIEW

MÓZG I SKÓRA

Czy zdajesz sobie sprawę, że zdrowie skóry jest bezpośrednio związane ze zdrowiem mózgu? Tak często i tak wiele pieniędzy wydajemy na to, żeby mieć piękną skórę, a tak naprawdę wystarczy zadbać o swój mózg. To mózg karze wytwarzać więcej lub mniej tłuszczu, to on nadzoruje produkcję kolagenu . Co mózg ma wspólnego ze skóra? Z wielu badań wynika, że mózg reaguje na stres, i wysyła do skóry sygnały, które każą jej reagować tak jak przy fizycznym ataku. Może to doprowadzić do wysypki, zaczerwienienia, wypieków, wzrostu produkcji tłuszczowych substancji ochronnych lub osłabienia innych funkcji skóry takich jak porost włosów.Badania, które były przeprowadzone w Szwecji pokazały , że można badać biologiczne korzenie chorób psychicznych , takich jak choroba dwubiegunowa i schizofrenia, poprzez analizowanie pewnych komórek skóry , bez pobierania próbek tkanki mózgowej. Związek między mózgiem, a skórą jest tak silny , że niektórzy zaczęli nazywać skórę "zewnętrznym mózgiem". Stwierdzono, że skóra produkuje wiele tych samych neuropeptydów - melatoninę, serotoninę i kortyzol -jakich używa mózg . Widać wyraźnie , że zdrowie i wygląd skóry stanowi odbicie kondycji Twojego mózgu. ( za książką D. Amena: Zmień swój mózg zmień swoje ciało, 2014 s. 158-159)

STRES CZ.3

Tym razem trochę więcej na temat kontrolowania stresu/ emocji. Która część mózgu kontroluje emocje ? W mózgu istnieją następujące struktury: Ciało migdałowate, podwzgórze, hipokamp i kora przedczołowa. Ciało migdałowate przejmuje kontrole nad mózgiem i skłania go do automatycznej reakcji stresowej, działa na zasadzie: walcz albo uciekaj. W mózgu zachodzi wtedy reakcja chemiczna.Zaczyna się wydzielanie hormonów stresu, żeby poradzić sobie ze stresem, i innymi emocjami, powinniśmy uspokoić ciało migdałowate. Kiedy masz do czynienia z długo utrzymującym się stresem albo całą seria stresujących Cie wydarzeń, może Ci się wydawać, że tracisz kontrolę nad życiem. Jak temu zapobiec? 
Przede wszystkim 🔴 uważność – to najważniejsze narzędzie radzenia sobie ze stresem. Więcej na temat uważności przeczytacie w kolejnych wpisach. Kolejny sposób , to 🔴odpowiednie podejście do stresu o czym pisałam w części 2. Badania pokazują, że jeśli jesteś przekonany, że poradzisz sobie ze stresem, to poczujesz się mniej zestresowany. Ta umiejętność wynika z kolejnej cechy, która nam jest niezbędna do przejęcia kontroli nad stresem, a mianowicie: 🔴pewność siebie. Ważna jest również🔴 orientacja, które elementy możesz kontrolować oraz 🔴odpuszczenie tego czego nie możesz kontrolować. 
Dziękuję za poświęcenie czasu na przeczytanie tego wpisu i zapraszam do czytania kolejnych .🙂🙂

 

s. 

STRES CZ.2

 Czy stres nas zabija? Co czujesz gdy sie stresujesz?

➡️Walące serce?
➡️Przyspieszony oddech?
➡️Spocone czoło i dłonie?
Jak myśłisz czy stres jest potrzebny czy jednak nas zabija?
Postaram sie odpowiedzieć na ten temat.
Dr Elżbieta Kluska-Łabuz zrobiła ciekawe rozróżnienie (https://stresly.pl/dlaczego-sposob-myslenia-jest-kluczowy-…/) : 
🔴Co przychodzi Ci do głowy gdy słyszysz słowo “STRES”?
🔴1️⃣ W pierwszym podejściu myśłisz :
Stres mi szkodzi, stres szkodzi mojemu zdrowiu, odbiera mi energię do działania, stresu trzeba unikać
🔴2️⃣ Drugie podejście w którym myśłisz:
Stres dodaje mi odwagi, energii, mobilizuje mnie do działania, stres jest potrzebny.
Niestety większość z nas utożsamia się z tym pierwszym podejściem. 
Ponad 8 lat badań na kilkutysięcznej grupie osób pokazało, że drugie podejście do stresu jest lepsze dla Ciebie. To badanie wykazało, że gdy bardziej utożsamiasz się z pierwszym podejśem to strses jest dla Ciebie zagrożeniem. 
Istnieje 43% ryzyko śmierci , ale tylko u osób, które wierzyły, że stres im szkodzi. U osób, które doświadczają wiele stresu, ale nie widziały w nim nic szkodliwego, ryzyko zgonu było niższe, nawet więcej – ich ryzyko zgonu było najniższe ze wszystkich badanych, niższe nawet niż u osób, które niewiele się stresowały.
W ciągu tych 8 lat badań, amerykańscy uczeni oszacowali, że 182 tyś osób umarło przedwcześnie , nie ze stresu, ale z powodu przekonania , że stres jest szkodliwy.
Jeżeli zmienisz swoje podejście do stresu , będziesz bardziej otwarty/ otwarta na nowe wyzwania i będziesz bardziej efektywny/efektywna w podejmowaniu swoich działań. A już w następnym poście będzie więcej o tym: w jaki sposób kontrolować swój stres. ZAPRASZAM 🙂

STRES CZ.1

 Dzisiaj zajmę się stresem. Co to takiego stres? 
To jedna z emocji , które dopadają nas codziennie, po kilka razy w ciągu dnia. To fizyczna i psychiczna reakcja na działanie stresora. A co to STRESOR ? To zdarzenie lub sytuacja zewnętrzna, która powoduje silne przytłaczające napięcie. Ważna jest Twoja interpretacja stresora, to jak go odbierasz i jak sobie z nim radzisz. Ale zanim przejdę do sposobów radzenia ze stresem w tej części pokażę Ci jakie stresory mogą Cię zaatakować. Żeby wiedzieć jak walczyć z wrogiem trzeba go jak najlepiej poznać.
Oto podstawowe rodzaje stresorów: 
1.Przemiany rozwojowe.
2.Ważne wydarzenia życiowe.
3.Pozostawanie na bezrobociu lub zwolnienie z pracy.
4.Rozpad związku.
5.Przewlekle czynniki stresujące.
6..Opiekowanie się członkiem rodziny z przewlekłą chorobą lub niepełnosprawnością.
7.Nieszczęśliwe małżeństwo lub związek.
8.Stres w miejscu pracy.
9.Samotność.
10.Codzienne kłopoty.
11.Negatywne doświadczenia z dzieciństwa.
12.Trauma.
Na dzisiaj to tyle wiedzy, żeby nie było za dużo. W kolejnej części przedstawię sposoby radzenia sobie z tymi stresorami i pokażę jak zdobyć nad nimi kontrolę. Bo tak naprawdę w życiu nie jesteśmy w stanie pozbyć się całkowicie stresu, możemy tylko go ograniczyć. 
Jeżeli jesteś zainteresowana/ny tym jak to zrobić to zapraszam do czytania.

 

CO TO TAKIEGO STYL EMOCJONALNY?

Ostatnio w psychologii można zauważyć pojawiające się coraz częściej nowe klasyfikacje temperamentów, osobowości i charakteru. Zarówno temperament, charakter jak i osobowość wpływają na tzw. nasz styl emocjonalny. Co to takiego? Wg Davidsona i Begley'a styl emocjonalny stanowi stały sposób reagowania na doświadczenia jakie spotykają nas w życiu. jest on kontrolowany przez konkretne obwody mózgu i może zostać określony za pomocą obiektywnych metod badawczych. To on decyduje jakie jest prawdopodobieństwo pojawienia się konkretnych emocjonalnych stanów.
stylów emocjonalnych :
odporność
nastawienie
intuicja społeczna
samoświadomość
wrażliwość na kontekst
uwaga. Przedstawiając style emocjonalne Davidson przedstawił model emocjonalny mózgu, który może wpłynąć na leczenie takich chorób jak autyzm czy depresja.